Jak założyć firmę przez internet?

Planujesz otworzenie własnej działalności gospodarczej, ale obawiasz się szeregu formalności, jakie będziesz musiał spełnić, stosów dokumentów i długich kolejek w urzędach? Niepotrzebnie! Firmę możesz założyć bez wychodzenia z domu! Wystarczy Ci komputer i dostęp do internetu. Sprawdź, jak krok po kroku zarejestrować działalność online.

Profil zaufany ePUAP lub certyfikat kwalifikowany

Jeżeli posiadasz już profil zaufany ePUAP lub certyfikat kwalifikowany, możesz od razu przejść do kolejnego kroku.

Jeżeli jeszcze nie posiadasz elektronicznego podpisu, będziesz musiał go stworzyć, aby założyć działalność przez internet. Masz dwie możliwości:

  • profil zaufany ePUAP – możesz utworzyć go bezpłatnie, weryfikując swoje dane poprzez konto bankowe (o ile Twój bank udostępnia taką możliwość);
  • certyfikat kwalifikowany– aby go uzyskać, konieczne jest zakupienie odpowiedniego urządzenia i osobiste potwierdzenie swojej tożsamości w jednym ze wskazanych punktów (np. u notariusza).

    Wpis w CEIDG

Posiadając ePUAP lub certyfikat kwalifikowany, możesz bezpłatnie zarejestrować działalność w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. We wniosku będziesz musiał podać m.in. następujące dane:

  • imię i nazwisko,
  • datę urodzenia, PESEL,
  • obywatelstwo,
  • adres zamieszkania i adres wykonywania działalności,
  • datę rozpoczęcia działalności,
  • przedmiot wykonywanej działalności (na podstawie Polskiej Klasyfikacji Działalności),
  • nazwę firmy.

Po złożeniu wniosku na stronie CEiDG utworzony zostaje numer REGON oraz numer NIP. Nie ma zatem potrzeby składania odrębnego wniosku o ich wydanie w Urzędzie Skarbowym.

Wyrobienie pieczątki firmowej

Kiedy Twój wniosek zostanie zaakceptowany i otrzymasz numer NIP oraz REGON dla swojej działalności, możesz wyrobić pieczątkę firmową. Co prawda, polskie prawo nie nakłada na przedsiębiorców posiadania firmowego stempla, jednak praktyka pokazuje, że w wielu sytuacjach jest on właściwie niezbędny. Pieczątka firmowa może okazać się przydatna podczas sporządzania dokumentacji, umów, faktur czy korespondencji firmowej.

Założenie rachunku firmowego

Jeżeli założyłeś jednoosobową działalność gospodarczą, prawo nie zobowiązuje Cię do posiadania firmowego konta w banku. Bez przeszkód możesz rozliczać się za pomocą swojego rachunku osobistego. Praktyka pokazuje jednak, że konto firmowe pozwala znacznie lepiej zapanować nad finansami. Dodatkowo, jedynie rachunek firmowy umożliwia przyjmowanie i wykonywanie płatności w systemie split payment.

Jesteś zainteresowany kolejnymi poradami, dotyczącymi zakładania i prowadzenia własnego biznesu? Koniecznie odwiedź nas ponownie i zapoznaj się z innymi artykułami na naszym blogu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *