Spotkanie z klientem - jak się do niego przygotować?

Jak przygotować się do spotkania z klientem?

Jeśli chcesz odnieść sukces w biznesie, nie obejdzie się bez spotkać z obecnymi lub potencjalnymi klientami. Podpowiadamy Ci, jak dobrze przygotować się do spotkania, czego unikać i o czym pamiętać.

Poznaj swoją ofertę

Zanim w ogóle podejmiesz jakiekolwiek działania, mające na celu umówienie spotkania, czy przygotowanie się do niego, musisz szczegółowo przeanalizować swoją ofertę. Nawet jeśli wydaje Ci się, że znasz ją na wylot, przyjrzyj jej się jeszcze raz, dokładnie. Niewiele jest rzeczy, które świadczyłyby o Tobie gorzej podczas spotkania, niż nieumiejętność odpowiedzi na pytanie zadane przez klienta.

Umów się na spotkanie w odpowiednim miejscu

Na spotkanie z klientem możesz oczywiście umówić się w swoim biurze lub biurze klienta. Możesz pozostawić decyzję klientowi, ale przygotuj się na to, że nie zawsze miejsce spotkania będzie Ci pasowało. Zanim ustalisz takie szczegóły, zastanów się, gdzie moglibyście się spotkać i trzymaj tego asa w rękawie lub po prostu zaproponuj klientowi miejsce, pytając, czy mu to odpowiada.

Staraj się też nie wybierać miejsc w ciemno. Postaw na lokal – kawiarnię czy restaurację – którą znasz. Muszą w niej panować odpowiednie warunki do spotkania biznesowego. Dobrze jest też znać kartę dań i napojów.

Podczas ustalania daty spotkania, zaproponuj klientowi kilka opcji, ale raczej unikaj zadawania pytania: „Kiedy panu/pani pasuje?” – chyba że Ty jesteś dostępny cały czas. 😊

Dowiedz się jak najwięcej o kliencie

Oczywiście nie chodzi nam o to, aby rozpoczynać karierę szpiega i wyciągnąć na światło dzienne informacje z życia prywatnego Twojego klienta. Dowiedz się raczej, czy jest on osobą decyzyjną. Jeśli to możliwe sprawdź, z kim wcześniej współpracował. Zapoznaj się dokładnie z jego ofertą. Możesz też poszukać w sieci opinii jego byłych pracowników lub współpracowników. Nie zaszkodzi, jeśli będziesz wiedzieć, czym się interesuje, ale z takiej wiedzy należy korzystać z umiarem i przede wszystkim – taktem.

Przygotuj ofertę handlową

Zawrzyj w niej wszystko to, co zainteresuje klienta, czyli jak najwięcej konkretów oraz ważnych informacji o produktach czy usługach, które oferujesz. Przedstaw zakres usług, który oferujesz, portfolio oraz korzyści płynące ze współpracy z Tobą. Przydatny będzie też cennik, informacje o firmie i inne, ważne informacje.

Przygotuj plan spotkania i listę pytań

Na liście pytań powinny znaleźć się zarówno pytania, które zadasz klientowi, aby jak najlepiej poznać jego potrzeby, a potem dopasować ofertę, jak i potencjalne pytania klienta do Ciebie. Pozwoli Ci to przygotować potencjalne kontrargumenty.

Poza tym nie idź na żywioł. Jeśli chcesz sprawnie przeprowadzić spotkanie, stwórz jego plan. Przygotuj też wszelkie materiały handlowe, czy prezentację. Musisz wiedzieć, jak zacząć spotkanie, jakich informacji potrzebujesz i jaki jest cel spotkania. Chcesz sprzedać produkt? Nawiązać współpracę? A może poznać produkty klienta? Wszystko to będzie miało wpływ na kształt spotkania.

Poznaj konkurencję

Jeśli będziesz wiedzieć, jakie są mocne i słabe strony Twoich konkurentów, jak wygląda ich oferta i z kim współpracują, będziesz mógł lepiej przygotować się do spotkania.

I na koniec – przygotuj siebie, czyli pamiętaj, że elegancki, schludny wygląd może zdziałać wiele na Twoją korzyść. Zabierz też ze sobą niezbędne akcesoria, takie jak notatnik, długopis, czyste kartki czy pieczątka firmowa.

Opublikowany przez

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *